Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

268 - Degree in Information Management

25731 - Creating and Assessing Thesauruses


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
25731 - Creating and Assessing Thesauruses
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
268 - Degree in Information Management
ECTS:
6.0
Year:
3 and 4
Semester:
First Four-month period
Subject type:
Optional
Module:
---

1. General information

Thesauri constitute one of the fundamental tools for the organization of knowledge, and the representation and retrieval of information. In the early days of scientific documentation, they were at the forefront of documentary techniques , and are currently regaining increasing prominence thanks to the semantic web. This sujbect focuses on teaching and learning the most current principles and tools for its creation, maintenance, dissemination and use so that the student is able to operate autonomously and professionally.

Sustainable Development Goals (SDGs): 4, 8, 17.

2. Learning results

- Identifies, analyzes and describes the objectives of a thesaurus, its components, its structure and the mechanisms for its creation, maintenance, dissemination and use

- Organizes the knowledge of a domain to facilitate its retrieval

- Identifies and argues the implications of the selection of terms for information search and retrieval - Incorporates information dissemination needs into thesaurus design.

- Plan and manage the construction of a thesaurus as a project.

- Evaluates thesauri

- Understands and uses the ISO-UNE 25964 standard

- Builds specialized thesauri using software applications

- Organize your work schedule

- Analyzes the ethical implications of their decisions

- Plans and executes work autonomously

- Improve your thesaurus by making innovative decisions

3. Syllabus

1. Introduction

2. Concept and evolution

3. Thesauri in the digital environment

4. Previous decisions: Design, maintenance and evaluation

5. Concepts and terms

6. Relations

Coursework

4. Academic activities

- Master Classes

-Case study analysis

- Personal study

- Use of computer applications

- Personal and collaborative document writing

- Self-assessment and peer review of programmed activities

5. Assessment system

FIRST CALL

Global assessment test

- Essay presented in writing and in public on the evolution of thesauri in the context of documentary languages, information retrieval and technological change. (20% of the grade)

- Individual or group design of a thesaurus and writing and public defense of a report on it. The thesaurus must contain all the mandatory relationships of a thesaurus according to the 25964-1 standard - equivalence, generic - specific and associative - and at least sixty terms per person. The report shall specify the objective, scope, methodology, structure, presentations and evaluable characteristics of the thesaurus, as well as the alphabetical and hierarchical presentation of the thesaurus. It will be accompanied in a separate document by a work diary containing the plan, activities, problems, solutions and highlights. (80% of the grade).

They will be presented through the teaching platform and in the case of oral presentations, they will be given in class.

SECOND CALL

Global assessment test: identical to that of the first call.


Curso Académico: 2023/24

268 - Graduado en Información y Documentación

25731 - Construcción y evaluación de tesauros


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
25731 - Construcción y evaluación de tesauros
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
268 - Graduado en Información y Documentación
Créditos:
6.0
Curso:
3 y 4
Periodo de impartición:
Primer cuatrimestre
Clase de asignatura:
Optativa
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

Los tesauros constituyen una de las herramientas fundamentales para la organización del conocimiento, y la representación y la recuperación de la información. En los inicios de la documentación científica se situaron en la vanguardia de las técnicas documentales, y actualmente están recobrando un protagonismo creciente gracias a la web semántica. Esta asignatura se centra en la enseñanza y el aprendizaje de las los principios y herramientas más actuales para su creación, mantenimiento, difusión y utilización para que el alumno sea capaz de operar de forma autónoma y profesional.
Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS): 4, 8, 17.

2. Resultados de aprendizaje

- Identifica, analiza y describe los objetivos de un tesauro, sus componentes, su estructura y los mecanismos para su creación, mantenimiento, difusión y utilización
- Organiza el conocimiento de un dominio para facilitar su recuperación
- Detecta y argumenta las implicaciones de la selección de términos para la búsqueda y recuperación de la información
- Incorpora al diseño de tesauros las necesidades de difusión de la información.
- Planifica y gestiona la construcción de un tesauro como un proyecto.
- Evalúa tesauros
- Comprende y utiliza la norma ISO- UNE 25964
- Construye tesauros especializados utilizando aplicaciones informáticas
- Organiza su agenda de trabajo
- Analiza las implicaciones éticas de sus decisiones
- Planifica y ejecuta su trabajo de forma autónoma
- Mejora su tesauro tomando decisiones innovadoras

3. Programa de la asignatura

1. Introducción
2. Concepto y evolución
3. Los tesauros en el entorno digital
4. Decisiones previas: Diseño, mantenimiento y evaluación
5. Conceptos y términos
6. Relaciones
Trabajo de curso

4. Actividades académicas

- Clases magistrales
- Resolución de casos prácticos
- Estudio personal
- Utilización de aplicaciones informáticas
- Redacción personal y colaborativa de documentos
- Autoevaluación y evaluación por pares de las actividades programadas

5. Sistema de evaluación

PRIMERA CONVOCATORIA

Prueba de evaluación global

- Ensayo presentado por escrito y en público sobre la evolución de los tesauros en el contexto de los lenguajes documentales, la recuperación de la información y el cambio tecnológico. (20% de la calificación)
- Diseño de forma individual o en grupo de un tesauro y redacción y defensa pública de una memoria sobre el mismo. El tesauro deberá contener todas las relaciones obligatorias de un tesauro según la norma 25964-1 —equivalencia, genérico-específicas y asociativas— y al menos sesenta términos por persona. La memoria especificará el objetivo, alcance, metodología, estructura, presentaciones y características evaluables del tesauro, así como la presentación alfabética y jerárquica del tesauro. Se acompañará en un documento aparte de un diario de trabajo en el que figure el plan, actividades, problemas, soluciones y aspectos a destacar. (80% de la calificación).

Se presentarán por medio de la plataforma docente y en el caso de las presentaciones orales se realizarán en clase.

SEGUNDA CONVOCATORIA
Prueba de evaluación global: idéntica a la de la primera convocatoria.